Mijn vijfde reis - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu Mijn vijfde reis - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu

Mijn vijfde reis

Door: Henk Last

Blijf op de hoogte en volg Henk

21 Maart 2016 | Portugal, Armação de Pêra

Algarve 2016 -10-

Dit verslag begint op maandag 14 maart. We hebben ’s morgens een afspraak met een echtpaar dat op ‘Hapimag’ woont, een vakantiecentrum voor mensen die daar aandelen in hebben. Het is een echtpaar waarmee we een goed gesprek hebben, met name ook over het kerkelijke leven in Nederland. We nemen hartelijk afscheid en keren weer terug naar ons appartement.
In de middag hebben we een bezoek afgesproken bij een echtpaar dat in Péra woont. Dat plaatsje ligt – zoals zich laat raden – niet zover van Armação de Péra. Het is even zoeken: we kronkelen door de nauwe straatjes van dit oude stadje tot we in een gedeelte aankomen dat duidelijk van recente datum is, waaronder het appartementencentrum waar het echtpaar woont. We hebben hen al vaker ontmoet tijdens het koffiedrinken bij bar Pedro, maar nu komt het tot een meer persoonlijk gesprek. Het is fijn om dingen met elkaar te delen. Ook hier nemen we hartelijk afscheid en gaan weer naar huis terug.
We hebben intussen ook telefonisch contact gehad met onze schoondochter Marije in Capelle aan de IJssel die vandaag haar verjaardag viert. Ze maakt er niet zoveel werk van want ze hopen later in het jaar een ‘houswarmingparty’ te geven in het huis dat ze vorig hebben betrokken. Wij hopen daar ook bij te zijn!
Op dinsdagmorgen is er de gebruikelijke koffiemorgen bij bar Pedro aan de boulevard. De laatste officiële koffiemorgen omdat we a.s. zondagmiddag de laatste dienst hebben in Holiday Inn in Armação de Péra. Omdat het zonnetje schijnt maar de wind fris is zoeken een plekje in de zon maar buiten de wind. Dat lukt. Het is altijd fijn om op die morgens nieuwtje met elkaar te delen.
’s Middags zijn we thuis. We gebruiken de tijd door o.a. de dienst van a.s. zondag voor te bereiden. En we kunnen nog fijn even op het balkon zitten om van de zon te genieten.
Op woensdagmorgen reizen we opnieuw naar Praia da Rocha voor de koffiemorgen. Opnieuw zijn er veel mensen aanwezig waaronder ook nieuwe gasten.
’s Avonds heeft de groep die op zondagavond met elkaar zingt een etentje georganiseerd in een restaurant in Armação de Péra. Nagenoeg de hele groep is aanwezig. Het is er bijzonder gezellig. Tijdens het etentje worden ons wat geschenken aangeboden als dank voor het werk dat we ook hier hebben gedaan. We zullen proberen de geschenken mee te (laten) nemen naar Nederland want we kunnen ze zelf niet in onze koffers bergen, ook al vanwege het gewicht. Henk bedankt de groep voor dit genereuze gebaar.
Op donderdagmorgen hebben we een afsprak met een Canadees echtpaar dat in het gebouw Estrela da Vau woont in Alvor. Vier jaar geleden heb ben we dit echtpaar ook bezocht. Het is fijn om hen opnieuw te ontmoeten. Ze vertellen ons over hun leven in Canada en de manier waarop ze daar bij de kerk zijn betrokken. Het is boeiend om dit te horen. Ook met dit echtpaar – zoals bij alle bezoeken – besluiten we met dankzegging en voorbede.
Omdat we ’s middags nog een bezoek hebben in Praia da Rocha hebben we ons broodje meegenomen en eten op het strand van Vau. Het is heerlijk weer: we genieten van het eten en van het uitzicht op zee en van het boek dat we meegenomen hebben.
Daarna bezoeken we een alleenstaande vrouw in Praia da Rocha. Ze is buitengewoon levendig in haar gesprek. Zij vertelt ons ook dat een van onze kerkgangers met een gebroken enkel in het ziekenhuis in Alvor is opgenomen. We besluiten daarom maar door te rijden naar het Hospital Particular om haar te bezoeken. Het blijkt dat ze zich verstapt heeft en daardoor deze kwetsuur heeft opgelopen. We hebben een goed gesprek met haar en haar vriend, onderbroken door het bezoek van de arts die haar behandeld heeft.
We keren haastig weer naar huis terug. ’s Avonds hebben we een afspraak met de penningmeester van de vereniging en collega Blauw en zijn vrouw om samen te gaan eten in het Braziliaanse restaurant in Albufeira. We worden keurig opgehaald en halen ook het echtpaar Blauw op. We genieten van de heerlijke maaltijd en van de gesprekken met elkaar. Daarna worden we weer thuis afgeleverd.
Voor vrijdag hebben we een dagje-uit met Janny en Johan en hun vrienden afgesproken. Om half tien zijn we bij hun appartement in Alfagar. We vertrekken eerst via de A22 en A25 richting Castro Marim. Daar genieten van een heerlijk kopje koffie. Het miezert zo nu en dan maar als we de weg richting Alcoutim zijn ingeslagen, breekt de zon door. De tocht voert ons door een prachtig landschap met uitzicht op de grensrivier tussen Portugal en Spanje. In Alcoutim zoeken we een restaurant op met uitzicht op de rivier en genieten van een heerlijke maaltijd. Dan gaat de tocht door het aangrenzende gebied tot we bij de afslag naar Loulé uitkomen. Daar drinken we opnieuw een kopje koffie. Intussen is de lucht weer betrokken en gaat het regenen. We doen eerst Alfagar aan en rijden dan samen terug naar huis.
Omdat we op zondag gasten te eten krijgen, gaat Riet op zaterdag eerst inkopen doen bij de Intermarché en vervolgens gaat ze twee heerlijke ovenschotels voorbereiden. De middag besteden met wat relaxen in de zon op het balkon. ’s Avonds hebben een afspraak met een echtpaar hier vlakbij: ze hebben ons voor de koffie en een spelletje uitgenodigd. Het is heel gezellig en ondanks het feit dat we een nieuw spel spelen, slaagt Riet erin te winnen!!
Op zondag hebben we (weer) twee diensten. ’s Morgens om half tien in hotel Jupiter in Praia da Rocha. We zijn met ruim 80 mensen bij elkaar. Fijn! Henk preekt over Johannes 18 vanaf vers 28: Jezus voor Pilatus.
’s Middags arriveren Janny en Johan en hun vrienden bij ons. We genieten van de heerlijke maaltijd die Riet heeft klaargemaakt. Daarna wordt er nog een kleine wandeling naar het strand gemaakt. Om vier uur vertrekken we naar Holiday Inn voor de tweede dienst, die tegelijk de laatste dienst van deze periode in Armação is. Ook nu zijn er veel mensen aanwezig: bijna veertig. Aan het begin van de dienst spreekt de secretaresse haar waardering uit voor het werk van het kostersechtpaar en de organist die hun werk in al deze diensten hebben gedaan. Aan het einde van de dienst wordt van ons afscheid genomen, eerst door de secretaresse en daarna door Huib de Ruijter. We kijken met blijdschap op deze periode in Armação terug. Tijdens de dienst heeft ook Henk de mensen bedankt die aanwezig zijn geweest en in het bijzonder het kostersechtpaar en de organist.
We gaan na het koffiedrinken naar huis en zijn rond acht uur weer present op de zangavond. Er zijn 23 aanwezigen. Het is fijn om onder leiding van Wim Kramer liederen te zingen.
Tot zover dit keer.

Tags: Henk; Riet