Mijn vijfde reis - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu Mijn vijfde reis - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu

Mijn vijfde reis

Door: Henk Last

Blijf op de hoogte en volg Henk

17 Maart 2016 | Portugal, Armação de Pêra

Algarve 2016 -9-

We zijn inmiddels aangeland op zondag 6 maart. ’s Morgens is er een goed bezette dienst in Praia da Rocha waar Henk preekt over Johannes 13. Het uur is voor Jezus gekomen. Na het koffiedrinken vertrekken we weer naar ons appartement want ’s middags om half vijf is er de dienst in Armação de Péra. Intussen zijn vier gasten voor de middagmaaltijd aangekomen: een echtpaar uit Veenendaal en een echtpaar uit Pesse. Het is fijn om elkaar te ontmoeten. Omdat het heerlijk weer is, eten we samen op het balkon. Daarna gaan we samen naar de kerkdienst in Holiday Inn die ook goed bezet is. Na de dienst nemen we afscheid van onze gasten. ’s Avonds genieten we weer van een heerlijke zangavond in het huis van de fam. De Ruijter. Een gevulde zondag!
Het is om die reden fijn dat we de maandag niet te veel op het programma hebben staan. We kunnen ons dan voorbereiden op de diensten die gaan komen en onze ‘administratie’ bijwerken. De wasmachine doet z’n werk en we zitten lekker in de zon wat te lezen. Intussen hebben we contact gehad met vrienden uit onze gemeente in Veenendaal die deze morgen zijn aangekomen. Ze hebben een appartement gehuurd in Clube Albufeira. We spreken af dat we hen daar ’s avonds opzoeken en samen een hapje zullen gaan eten bij de Tres Marias in Olhos de Agua. Het is gezellig elkaar hier te ontmoeten en gegevens met elkaar uit te wisselen. Het is al redelijk laat als we weer bij ons appartement aankomen.
Op dinsdagmorgen zijn we weer present bij bar Pedro op de boulevard in Armação waar we samen koffie drinken en bijpraten. Om 4 uur ’s middags krijgen we bezoek van een echtpaar dat op de camping in Alcantarilha staat. Ze vinden het leuk het om te draaien: niet wij bij hen maar zij bij ons. Opnieuw kunnen we heerlijk buiten op het balkon zitten.
Op woensdagmorgen gaat de tocht opnieuw naar Praia da Rocha. We hebben intussen deze afstand al heel wat keren afgelegd! Er zijn veel gemeenteleden die zijn gekomen om aan de boulevard samen van de koffie te genieten. Daaronder ook (weer) nieuwe gasten. Het is fijn om in zo’n ontspannen moment met elkaar kennis te maken. Na de koffie rijden we naar de Praia da Vau, een strand dichtbij Praia da Rocha. We hebben onze stoeltjes meegenomen en eten daar ons broodje op. Met natuurlijk een mandarijn! Daarna brengen we een bezoek aan een gemeentelid die in het hoge gebouw Solomonte woont, op de zevende verdieping. Het is voor het eerst dat zij hier is na het overlijden van haar man. We hebben een fijn gesprek met elkaar dat we ook nu afsluiten met een gebed.
Daarna keren we haastig terug naar ons appartement: vanavond komen onze vrienden uit Veenendaal bij ons eten. Ze zijn voor de eerste keer aan de Algarve en zullen ons veel te vertellen hebben. Het is tot nu toe ook voor hier stralend mooi weer. We krijgen een verslag van hun tocht met foto’s die ze onderweg hebben gemaakt. We genieten van de maaltijd en daarna keren ze naar Albufeira terug.
Op donderdag is er voor onszelf een uitstapje gepland: samen met de familie de Ruijter maken we een tocht door de bergen en zien we indrukwekkende vergezichten. Maar we komen ook nog aan de westkust en genieten onderweg uit de wind in de zon van een heerlijk kopje koffie. Aan het einde van de dag gaan we samen eten aan de boulevard in Armação. Het was een fijne en vooral ontspannen dag.
Voor de vrijdagmorgen hebben we een lunchafspraak in Balaia Golf bij Piet en Anke van Reenen. Anke is secretaresse van het dagelijks bestuur van de vereniging. Het is dus ook een goed moment om verschillende dingen met elkaar door te praten. We genieten van een heerlijke lunch.
Op zaterdagmorgen hebben we een afspraak met een echtpaar die in het gebouw Jardim de Vau wonen. Ook hen ontmoeten we voor de eerste keer. Op hun balkon hebben we een fijn gesprek en delen we dingen uit het leven. Na dit bezoek rijden we naar Senhora da Rocha waar we een deel van de middag aan het strand doorbrengen met zonnen en lezen.
Op zondagmorgen rijden we naar hotel Brisa Sol in Albufeira. Daar worden de kerkdiensten in Albufeira gehouden. Henk heeft deze zondag geruild met Robert Blauw die hetzelfde werk in Albufeira doet. De kerkzaal ligt diep in het hotel. Er zijn naar schatting 260 kerkgangers aanwezig. Henk preekt over het vervolg van Johannes 13: de opdracht om elkaar de voeten te wassen.
Na de dienst gaan we naar Blue Sky om er met een deel van de gemeente koffie te drinken en ‘oude bekenden’ te groeten.
In deze dienst zijn ook Janny en Johan aanwezig met hun vrienden die hun tijdelijk verblijf hebben gevonden in Alfagar, een vakantiecomplex ten oosten van Albufeira. Ze hebben ons uitgenodigd hen de rest van de zondag gezelschap te houden. Ze voorzien ons van een natje en een droogje en een heerlijke maaltijd. Het is fijn om bij te praten.
Daarna gaan we naar ons appartement terug om de zangavond bij te wonen.
Tot zover dit keer. Hartelijke groeten.

Tags: Riet; Henk