Mijn vijfde reis - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu Mijn vijfde reis - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu

Mijn vijfde reis

Door: Henk Last

Blijf op de hoogte en volg Henk

05 April 2016 | Portugal, Armação de Pêra

Algarve 2016 -11-

Dit is ons laatste verslag: in de kamers staan de koffers al voor het grootste gedeelte gepakt want morgenavond gaan we naar huis.
De laatste weken staan in het teken van afscheid nemen. Op maandag 21 maart is er een lunch afgesproken in restaurant Claire aan de boulevard in Praia da Rocha. Alle teamleden van Praia en Armação zijn daar aanwezig en ook twee leden van het bestuur. Het is een gezellige bijeenkomst waarin we herinneringen ophalen aan de periode die we deze week gaan afsluiten.
’s Avonds hebben we een etentje bij Huib en Gré aan huis. We nemen dan afscheid van onze organist en zijn vrouw die de volgende dag weer terugkeren naar Nederland. Het is een heerlijke maaltijd en het is fijn in kleine kring onze verbondenheid met elkaar te vieren.
Hoewel de diensten in Armação de Péra al zijn afgesloten, drinken we met een groep ‘overblijvers’ op dinsdagmorgen toch nog een kopje koffie bij bar Pedro. Het is goed deze laatste ontmoeting met elkaar te hebben en vervolgens afscheid van elkaar te nemen.
’s Middags krijgen we nog bezoek van een echtpaar die we wat beter kennen. Ook zij willen graag nog even met ons praten en uitdrukking geven aan hun verbondenheid.
Op woensdagmorgen rijden we opnieuw naar Praia da Rocha. We hebben inmiddels uitgerekend dat we 30 koffiebijeenkomsten hebben bijgewoond. Ook nu is er een grote groep aanwezig bij restaurant Sunrise aan de boulevard. Er zijn ook een paar ‘nieuwe gezichten’: mensen die voor een korte periode aan de Algarve zijn. Het is fijn even kennis te maken. We vertellen dat we a.s. vrijdag (Goede Vrijdag) ook een dienst hebben in hotel Jupiter om 10.30 uur.
’s Middags krijgen we nog een bezoek van een echtpaar. We hebben een intensief gesprek met elkaar dat we met een gebed afsluiten.
Op donderdag staat een rondrit gepland met J&J en hun vrienden. We rijden eerst via de A22 naar Lagos en vandaar naar Vila de Bispo. Onderweg, in een klein gehucht, drinken we samen een kopje koffie in de zon. Via Vila de Bispo rijden we naar Carrapateira. Daar rijden we naar de duinen en het strand. Het is prachtig weer en we genieten van de mooie golven en van het riante uitzicht. Bij het begin van het dorp vinden we een leuk restaurant waar we kunnen genieten van een heerlijke maaltijd. Eensgezind kiezen we allemaal dit keer voor kip. Vanaf Carrapateira rijden we via Aljezur naar het strand van Odeceite. Ook daar kun je van prachtige uitzichten genieten. Vandaar gaan we binnendoor richting Monchique. Een prachtige weg met bijna Zwitserse uitzichten. Onderweg drinken we nog een keer koffie, nu voor 0,90 euro per kop… Via Monchique rijden we terug naar onze appartementen. Het was een lange tocht maar alleszins de moeite waard.
En dan is het Goede Vrijdag. We hebben een gezamenlijke dienst met de mensen uit Armação de Péra in Praia da Rocha. We luisteren naar de boodschap uit Johannes waar gezegd wordt dat Jezus het volmaakte Paaslam is. En we vieren samen het Heilig Avondmaal. Het is een goede dienst waarin we ervaren hoezeer dat Evangelie ons samenbindt.
Terug in ons appartement eten we samen met onze gasten een lekkere maaltijd. Vervolgens gaan zij naar het ‘vissersstrandje’ terwijl wij thuis blijven en op het balkon van de zon genieten.
Op zaterdagmorgen gaan we samen met onze overburen naar een vrouw die jarenlang hun appartement heeft schoongemaakt. Ze zit diep in de zorgen omdat haar man in het ziekenhuis ligt en het vooruitzicht niet erg rooskleurig is. We praten daarover met haar en bidden met haar in het Portugees. Opnieuw ervaren we dat het fijn is dat we deze taal spreken.
‘s Middags bereidt Henk de dienst van morgen voor.
Op zondagmorgen rijden we opnieuw naar hotel Jupiter in Praia da Rocha. Het is vandaag Pasen: de Heer is waarlijk opgestaan! We vieren een fijne dienst waarin Henk het Paasevangelie vanuit Lukas 24 verkondigt. We hebben een volle zaal met mensen, naar schatting ruim negentig. Het is feestelijk om samen de liederen van deze dag te zingen en te eindigen met het ‘U zij de glorie, Opgestane Heer’. Aan het einde van de dienst worden we toegesproken door de secretaresse van het bestuur. Ze bedankt ons voor al het werk dat we in die drie maanden hebben gedaan. Henk heeft tijdens de dienst al dankwoorden gericht tot de organist en het team. Daarna nemen we afscheid van elkaar omdat nagenoeg iedereen in de loop van de week weer naar huis terugkeert.
In de diensten van Goede Vrijdag en Pasen hebben we collega Piet Wiekeraad ontmoet. We spreken met elkaar af dat we hen op maandagmorgen bezoeken. Ze wonen in een eigen huis in Péra. We vinden het huis en hebben een fijne ontmoeting met elkaar. Collega Wiekeraad heeft al verschillende jaren het werk in de Algarve gedaan.
’s Middags maken we een ritje door het sinaasappelgebied. Als we thuiskomen, ontmoeten we nog een keer Piet Wiekeraad en zijn vrouw, nu met de vraag om een bepaald document vanuit het Portugees te vertalen. Het gaat om een begroting voor schilderwerk.
Op dinsdag zijn we door een echtpaar uit Praia da Rocha uitgenodigd voor een lunch. Het blijkt een heel leuk restaurant te zijn in de buurt van Portimão. We genieten van een heerlijke maaltijd en van goede gesprekken. Na de maaltijd keren we weer naar huis terug.
Op woensdag hebben we geen afspraken. Dus maken we een tocht die dit jaar onze laatste zal zijn. We rijden eerst naar Ourique en bezoeken vlakbij die plaats een mooi stuwmeer. Vervolgens gaan we via allerlei kleine dorpjes weer terug. Het is een schitterende tocht. Overal bloeien volop de bloemen, zowel aan de kant van de weg als in de uitgestrekte weilanden. Soms lijkt het een paars tapijt, soms een geel of weer een andere kleur. We parkeren de auto ergens op een parkeerplaatsje en eten daar onze meegebracht broodje. We zitten er ruim een uur en er passeert ons precies één auto… Het is er verbazend stil. Wat een mooie wereld! Via via komen we terug in Loulé en vandaar rijden we weer terug naar ons appartement. Het was genieten geblazen!
Voor donderdags staat er een afspraak met een echtpaar uit Albufeira. Ze wonen permanent in Portugal en hebben een mooi huis met tuin en zwembad in het binnenland in de buurt van Olhao. We drinken er eerst koffie en daarna gaan we met nog andere gasten naar een restaurant op een rijafstand van ongeveer twintig minuten. Het is een heerlijke maaltijd die we daar genieten. Maar vooral zijn het de goede gesprekken die in onze herinnering zullen blijven. Om ongeveer vier uur zijn we weer thuis en gaan we verder met een karwei waarmee we woensdag al waren begonnen: het inpakken van onze koffers.
Vrijdag 1 april: de dag waarop onze terugvlucht is geboekt. ’s Morgens worden spullen opgehaald die we in bruikleen hebben gehad: een printer, een telefoon en een router. Om half vier rijden we bij appartement weg, leveren de sleutel in en rijden naar het vliegveld. Om 10 voor zeven vertrekt het vliegtuig en we landen om kwart voor elf in Rotterdam. Daar staan Corné en Marije ons op te wachten. Na de hartelijke begroeting rijden we met de Yaris naar huis waar we kwart over twaalf aankomen.
Onze tijd in Portugal zit erop. We kijken met dankbaarheid erop terug. Het was een goede tijd.
Dank aan al onze meelezers. Een hartelijke groet, Riet en Henk.

Tags: Riet; Henk