Min vijfde reis - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu Min vijfde reis - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu

Min vijfde reis

Door: Henk Last

Blijf op de hoogte en volg Henk

28 Februari 2016 | Portugal, Armação de Pêra

Algarve 2016 -7-

Intussen zijn Mar en Renger van de Kamp veilig weer in Nederland aangekomen. Nadat we hen naar de luchthaven hadden gebracht, zijn we op de terugweg naar onze collega en zijn vrouw in Albufeira gereden, Cees en Annie Bijman uit Arnemuiden. Ze hadden ons voor een afscheidseten uitgenodigd. Hun werkperiode in Albufeira loopt ten einde: a.s. zondag hopen ze afscheid te nemen en daarna weer naar Nederland terug te gaan. In de afgelopen periode hebben we een fijn contact met hen opgebouwd. Het is daarom fijn nog een avond bij elkaar te zijn en ervaringen uit te wisselen. Aan het einde van de avond nemen we hartelijk afscheid van hen met de belofte hen nog eens in Arnemuiden te ontmoeten.
Op vrijdagmorgen – we zijn dan aangekomen op 19 februari – hebbe we ‘s morgens een afspraak bij een echtpaar in Praia da Rocha. Ze bewonen een mooi appartement met uitzicht op zee. Het is een fijne ontmoeting. Al gauw blijkt dat ze in Eindhoven wonen, vlakbij de plek waar onze tweede zoon is geboren. Omdat we er ook gewoond hebben, is er voldoende gespreksstof. Na dit bezoek zijn we naar de Aldi in Portimão gereden en hebben daar onze boodschappen gedaan. Deze Aldi is vlakbij het appartement waar we vier jaar geleden hebben gewoond. Het is vandaag mooi weer: we rijden daarom naar het strand en gebruiken daar in de zon ons broodje. Het is fijn om na een paar sombere dagen weer van de zon te kunnen genieten.
De zaterdag hebben we voor onszelf gereserveerd. Het is – opnieuw – een mooie zonnige dag. Henk bereidt zich voor op de diensten van morgen. Daarna zoeken we samen het balkon en de zon op en genieten van de warmte.
De eerste dienst op zondagmorgen is in Praia da Rocha waar we onze diensten houden in hotel Jupiter. Het is een bijzondere zondag want we vieren samen het Heilig Avondmaal. Opnieuw zijn acht gasten van een reisorganisatie aanwezig. Henk preekt over Johannes 10:7: Jezus zegt daar dat Hij de deur van de schapen is. We vieren het Avondmaal ‘lopend’: voor in de kerkzaal worden brood en wijn uitgedeeld. Het is een fijne dienst. Na het gezamenlijke koffiedrinken in het hotel vertrekken we weer naar ons appartement.
De tweede dienst is in Armação, in hotel Holiday Inn aan de boulevard. Ook in deze dienst vieren we samen het Heilig Avondmaal op dezelfde manier als in Praia da Rocha. Er is een fijne opkomst. We drinken op de gebruikelijke plaats samen een kopje koffie.
’s Avonds zijn we met nog vele anderen te gast bij Huib en Gré de Ruijter: we houden daar een zangavond onder leiding van collega Wim Kramer die ons begeleidt. Het is fijn om zo samen de lof van onze God te zingen en de avond met gebed af te sluiten.
Inmiddels is het weer maandag. We hebben ’s morgens een bezoek afgesproken met een man en vrouw die allebei uit de stad Groningen komen. De man heeft een bewogen leven achter de rug maar is nog steeds actief in de kerk waarvan hij lid is. De vrouw is al wat langer in Armação en bezoekt elke zondag onze diensten en op dinsdag het gezamenlijke koffiedrinken. We hebben een uitermate boeiend gesprek dat dieper gaat dan het mooie weer.
We eten ons broodje in ons appartement. ’s Middags hebben we een ontmoeting met een echtpaar dat uit Den Haag komt. In het gesprek blijkt dat we veel gezamenlijke aanknopingspunten hebben. Het is goed om elkaar te ontmoeten en dingen met elkaar te delen. Ook dit bezoek sluiten we af met gebed.
Op dinsdagmorgen is koffiedrinken op de boulevard in Armação de Péra bij bar Pedro. Ook nu laat de zon zich volop zien en kunnen we dus heerlijk in de zon koffiedrinken. Deze ontmoetingen dienen vooral ook om de onderlinge gemeenschap te bevorderen en dingen met elkaar te delen. Eén van de aanwezigen – om een voorbeeld te noemen – wil graag een Nieuwe Testament in het Portugees weggeven maar ze weet niet waar ze zo’n boek kan kopen. Henk belooft ernaar te zoeken.
’s Middags zijn we in ons appartement: Henk heeft – buiten – een gesprek met twee mensen en Riet zoekt een plekje in de zon op om (nog meer) bruin te worden…
Op woensdagmorgen is er de gebruikelijke koffiemorgen in Praia da Rocha. Het is merkbaar dat er in Nederland schoolvakanties zijn: verschillende mensen hebben kinderen en/of kleinkinderen over uit Nederland. Het is een grote groep die op het terras aanwezig is. Ook voor ons is er een verrassing: we ontmoeten er een echtpaar dat we een aantal jaren geleden in Albufeira hebben leren kennen. Na het koffiedrinken eten we een cheeseburger op de boulevard waar we in het Nederlands worden bediend. Daarna brengen we een bezoek aan een alleenstaande dame die aan de boulevard woont.
De volgende ontmoeting vindt plaats in Ferragudo: een van de teamleden heeft vier weken geleden een zware operatie ondergaan en wij zoeken hem (opnieuw) op. Gelukkig mogen we constateren dat hij langzaam maar zeker vooruitgaat. Met hem en zijn vrouw zijn we daar dankbaar voor en brengen deze dank bij God.
Omdat de groep in Albufeira ‘herderloos’ is (de ene predikant is gegaan, de andere komt er nog aan) bezoeken we op donderdagmorgen het koffiedrinken in restaurant Blue Sky in Albufeira. Daarna vertrekken we naar Porchinhos waar we te gast zijn bij een van onze organisten. We krijgen er een lunch aangeboden en hebben goede gesprekken. Thuisgekomen genieten we nog van de zon: we kunnen tot half zes op het balkon zitten.
Op vrijdagmorgen hebben we een bezoek afgesproken bij een echtpaar in Armação de Péra. Daarvoor zijn we bij een apotheek langs geweest om medicijnen voor Henk aan te vullen. Ook bij dit echtpaar krijgen we een heerlijke lunch aangeboden. Na het bezoek vertrekken we in de stromende regen (!) naar de Aldi om voor ons en voor de kinderen boodschappen te doen. Morgen hopen we Gerko en Frieda en hun gezin en Henrique op te halen van het vliegveld. We sluiten de dag af bij onze overburen: ze hebben pannenkoeken gebakken waar we samen van smullen.
Tot zover dit keer. Onze hartelijke groeten!

Tags: Henk, Riet