Mijn vijfde reis - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu Mijn vijfde reis - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu

Mijn vijfde reis

Door: Henk Last

Blijf op de hoogte en volg Henk

18 Februari 2016 | Portugal, Armação de Pêra

Algarve 2016 -6-

Het is intussen ruim een week verder. In het vorige verslag schreven we dat onze beide dochters, Rineke en Marieke, zouden komen Op 4 februari om 20 over vier landde het vliegtuig in Faro en enige tijd later konden we hen welkom heten. Via de A22 zijn we snel naar Albufeira gereden om samen te eten bij Jorge, een kiprestaurant. En daarna snel naar ons appartement. De dames kunnen daar beschikken over een gezamenlijke slaapkamer en eigen badkamer! We hebben ’s avonds lekker bijgepraat en daarna onze slaapplaatsen opgezocht.
Op vrijdag hebben we met hen een rondreis gemaakt. Via Portimão, Lagos en Vila de Bispo naar Sagres en vandaar naar Cabo de Sao Vicente, de meest zuidelijke punt van Portugal. Vandaar teruggereden naar Vila do Bispo en lnksaf langs de westelijke kust naar Aljezur. Onderweg, in een klein dorpje, zijn we naar het strand met duinen gereden en hebben daar de lunch gebruikt. Daarna zijn we doorgereden naar Aljezur en vandaar via de serra richting Monchique, een prachtige rit over de hoogvlakte met o.a. kurkeiken. Daarna zijn we richting Portimão gereden, linksaf via Oudelouca gegaan naar Silves waar we in de bovenstad een kasteel hebben bezichtigd. Daarna zijn we naar huis gereden, hebben ons opgefrist en later op de avond in een restaurant aan de boulevard in Armação de Pera gegeten. Een volle dag waarop we samen veel gezien hebben.
Op zaterdagmorgen is Riet met haar beide dochters naar Lagos gereden, naar de zigeunermarkt. Daar hebben ze o.a. kleine portemonnees van kurk gekocht. En nog wat andere gebruiksvoorwerpen. Na de lunch hebben ze het balkon opgezocht want het was lekker weer. Riet en ik hebben ’s middags een echtpaar bezocht hier in Armação de Pera. ‘s Avonds hebben de dames de maaltijd klaargemaakt.
OP zondagmorgen was de dienst om half elf weer in hotel Jupiter in Praia da Rocha. Met z’n vieren zijn we ernaar toe gereden. Henk heeft die morgen gepreekt over Johannes 4:16: Jezus maakt zich bekend aan de Samaritaanse vrouw. Na de dienst drinken we gezellig samen koffie. Het kan zelfs buiten want het is een zonnige zondag. We rijden terug naar huis waar we samen de lunch gebruiken. Op het balkon worden de stoelen in ligstand gezet: je kunt daar heerlijk van de zon genieten. Om vier uur vertrekken Riet en Henk naar hotel Holiday Inn in Armação de Pera voor de dienst daar. Het kost wat moeite om bij het hotel te komen. Het is namelijk carnaval en er trekt een grote carnavalsoptocht over de boulevard. Riet zet Henk af en zoekt verderop een parkeerplaats. Henk ‘doorkruist’ de toeschouwers om in het hotel te komen. Door het carnaval is het aantal kerkgangers minder: het hotel is moeilijk te bereiken. Na het koffiedrinken gaan we terug naar huis waar de beide dochters voor ons een maaltijd hebben klaargemaakt.
Op maandagmorgen bezoeken we twee mooie stranden vlakbij Armação de Péra: de Praia da Marinha en de Praia do Benagil. Vooral het eerste strand maakt erg veel indruk door de erosie die op de rotswanden heeft plaatsgevonden. Het is een indrukwekkend gezicht. ’s Middags gaan de dames boodschappen doen en bereidt Henk zich alvast voor op de volgende zondag. Na het vertrek van de beide dochters morgen hopen Renger en Marry van de Kamp a.s. woensdag aan te komen. Dus is het goed wat vooruit te werken en ook post te beantwoorden.
’s Avonds gaan we met elkaar eten bij een Braziliaans restaurant in Albufeira. Het is cadeau van de dochters voor Pa vanwege het feit dat hij deze week 75 jaar wordt. Nostalgie, zeker als we een ober aantreffen die uit Brasil komt en we beginnen met een typisch Braziliaans drankje: een Caipirinha. We genieten van een zogenaamde ‘rodízio’: steeds opnieuw wordt ons op staken een stukje vlees aangeboden, steeds verschillend. Op tafel staan verschillende groenten en natuurlijk zwarte bonen en rijst. We genieten, vooral ook omdat de beide dames veel plezier om de obers die ons bedienen.
Op dinsdagmorgen moeten we helaas al weer afscheid van hen nemen: hun terugvlucht vertrekt om 10.20 uur uit Faro. Dus op tijd opstaan en via de N22 naar de luchthaven. Daar aangekomen merkt Marieke dat ze haar paspoort in het appartement heeft laten liggen. Paniek dus. Hoe lossen we het op? Voor terugrijden is er geen tijd meer. De vliegtuigmaatschappij raadt haar aan bij de politie het paspoort als vermist op te geven. En gelukkig, dat lukt. Met het document van de politie kan ze het land uit en weer naar Nederland vliegen. Opluchting! We hebben een paar heerlijke dagen met hen gehad waar we dankbaar op terugkijken. We rijden terug naar Armação de Péra waar bij bar Pedro weer koffie wordt gedronken. Daarna gaan we boodschappen doen bij de Aldi. In ons appartement hebben we ook nog het een en ander te doen in voorbereiding op de komst van onze vrienden uit Hoogeveen.
Vandaag is het een bijzondere dag voor Henk: hij viert z’n 75ste verjaardag. Riet heeft daarom slingers in de kamer gehangen! We vertrekken al op tijd naar het vliegveld in Faro want onze vrienden uit Hoogeveen komen daar om half tien aan. Het is een hartelijke ontmoeting. Als hun bagage is ingeladen, rijden we naar ons appartement. Daar kunnen ze intrek nemen in hun slaapkamer en de ernaast liggen badkamer gebruiken. ’s Middags krijgen we visite van onze overburen en van Herman en Aline van Well. Het is erg gezellig. Renger en Mar gaan even wandelen: ze zoeken het strand op maar helaas weten ze niet goed de weg terug te vinden. Via de telefoon geven ze op waar ze zijn zodat Riet ze kan ophalen…
Op donderdagmorgen gaan we koffiedrinken in Blue Sky. We hebben wat spullen bij ons voor de bazar die a.s. zaterdag hier gehouden zal worden. Na de bazar gaan we met onze vrienden binnendoor naar Loulé. We bezoeken daar allereerst de grote vrij nieuwe kerk aan het begin van de stad. Opvallend is de soberheid van de kerk. Naast de kerk is een apart gebouw waar je kaarsen kunt branden. Dat is duidelijk te zien, zowel binnen als buiten! Van Loulé rijden we naar Alte. Het dorp is bekend vanwege de oude kerk die er staat. Als we die hebben gevonden, gaan we naar binnen om hem te bezichtigen. Het is een heel mooie kerk met hele oude gedeelten. We rijden daarna weer naar ons appartement.
Vrijdag is een sombere, regenachtige dag. Renger en Mar blijven ’s morgens thuis, Riet en ik gaan samen naar Ferragudo voor een bezoek. Omdat Riet erg verkouden is, gaat ze niet mee naar binnen. Na het bezoek rijden we binnendoor terug naar ons appartement. Na de lunch bezoeken we met onze gasten twee stranden: Praia de Marinha en Praia de Benagil. Omdat het somber weer is, kunnen er geen mooie foto’s worden gemaakt. We rijden binnendoor naar Carvoeiro waar we in de winkelstraat onverwacht ‘oude bekenden’ tegenkomen. In het restaurant aan de boulevard drinken we samen een kopje koffie. Daarna gaan we naar huis terug.
Op zaterdag wordt in Blue Sky de bazar gehouden. Het is een drukte van belang en we komen er nogal wat mensen tegen die we van vorige jaren kennen. Onze gasten hadden we bij de roltrappen in Albufeira gebracht: ze vermaken zich met een lange wandeling door dit oude gedeelte van de stad. Rond de klok van énen ontmoeten we elkaar weer en gebruiken we samen onze meegebrachte lunch. Daarna rijden we eerst naar Silves. We bezichtigen daar de ruïnes van het kasteel en de kerk die al heel oud blijkt te zijn. We genieten van de dingen die we in die kerk aantreffen. Daarna rijden we via Oudelouca in de richting van Monchique waar de Caldes de Monchique bezoeken: een kunstmatig aangelegd waterkanaal met heel weinig water. ’s Avonds gebruiken we onze maaltijd bij de drie Marias in Olhos de Aqua. We genieten van de heerlijke maaltijd en de vriendelijke ontvangst.
Op zondag heeft Henk één dienst in Praia da Rocha. In die dienst hebben we gasten die geleid wordt door een dame die familie van Renger blijkt te zijn. Henk preekt over Johannes 6: Ik ben het Brood des levens. Het is een mooie volle kerkzaal. En zoals gebruikelijk drinken we daarna samen koffie in het hotel.
’s Middags gaan Riet en Henk naar de dienst in Holyday Inn. Het is de laatste keer dat Cees Bijman daarin voorgaat. Na de dienst wordt hij toegesproken door Huib de Ruijter die hem bedankt voor zijn preken en voor het pastoraat in de periode dat wij er nog niet waren. Thuis genieten we van de maaltijd die de beide dames voor ons hebben klaargemaakt. Een deel van de avond wordt gevuld met spelletje.
Op maandag maken we met onze vrienden dezelfde rit die we met onze beide dochters hebben gemaakt: naar de westpunt (Cabo de Sao Vicente) en dan via de westkust naar boven. Alleen is het wel totaal ander weer! Het waait enorm zodat de golven hoog opslaan tegen de rotsen. Meters hoog! Het is genieten geblazen. Ondanks de zon moeten we toch in de auto eten vanwege de harde wind. Via de serra rijden we naar Monchique en vandaar via Portimão naar Ferragudo. Helemaal binnendoor rijden we terug naar huis. ’s Avonds eten we in een restaurant aan de boulevard in Armação de Péra.
Op dinsdag drinken we met de gemeente koffie aan de boulevard waar de aanwezigen door Henk worden getrakteerd op ‘iets bij de koffie’. Het is erg gezellig mede door het prachtige weer. Dat doet ons besluiten om opnieuw naar de Praia de Marinha te gaan waar we nu in de volle zon prachtige foto’s van de rotsen kunnen maken. Daarna brengen we een tijdje door op de Praia da Senhora da Rocha. We bezoeken het kerkje bovenop de rots. Voldaan keren we naar huis terug waar de mannen een tijdlang van de zon genieten en de dames eerst het schelpenstrandje bezoeken en vervolgens inkopen doen bij twee supermarkten. Daarna bereiden ze een heerlijke ovenschotel die helemaal wordt leeg gegeten.
Op woensdagmorgen is het opnieuw koffiedrinken in Praia da Rocha. Onze vrienden maken een lange wandeling langs het strand. Daarna gaan we samen oip het strand van Vau onze lunch gebruiken. We rijden daarna naar de Barragem de Bravura waar we het mooie meer bezichtigen. Als Riet daarna aan de N125 heeft getankt, rijden we binnendoor naar Casais, een prachtige tocht door het binnenland waar we allemaal van genieten. We rijden naar huis en genieten na van deze mooie dag.
Tot zover dit verslag. We gaan vanmiddag Renger en Mar naar de luchthaven brengen want zae vliegen vanmiddag/vanavond terug naar Nederland.

Tags: Henk, Riet