Mijn vijfde reis - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu Mijn vijfde reis - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu

Mijn vijfde reis

Door: Henk Last

Blijf op de hoogte en volg Henk

04 Februari 2016 | Portugal, Armação de Pêra

Algarve 2016 -5-

Inmiddels zijn we aangekomen op vrijdag 29 januari.
In principe hadden we afgesproken die dag met Herman en Aline een tochtje te gaan maken. Maar volgens de weerberichten zou het juist die dag gaan regenen. Dus besloten we het een dag op te schuiven naar de zaterdag. Met wederzijds goedvinden… Toen we vrijdagsmorgens naar buiten keken, ontdekten we een stralend blauwe hemel met een mooie zon… We hebben toen maar een aantal zaken in huis gedaan zoals een verslag schrijven als dit en preekvoorbereiding voor de komende week. Toen de zon het balkon bereikte, zo omstreeks half elf, zijn we lekker buiten gaan zitten, Riet voornamelijk zonnen, Henk vooral lezen. Tot het voor Henk zelfs te warm werd en hij zich in de schaduw terugtrok… Toch wel fijn, zo’n vrije dag. Dat is ons hier nog niet zo vaak overkomen (eigen schuld,…).
Zaterdagmorgen zijn we naar Brisa Sol gereden, naar het hotel waar Herman en Aline verblijven. We hebben eerst bij hen op het balkon koffie gedronken met een heerlijke chocoladekoek. Daarna zijn we via de A22 in de richting van Tavira gereden. We hebben daar wat door de binnenstad gereden. Op een klein pleintje ontdekten we een klein cafeetje waar we koffie dronken voor één Euro p.p. Daarna zijn we richting Santa Luzia gereden waar een locomotief en een houten wagonnetje je naar het strand rijden. Toen we aankwamen, moesten we even wachten want… het was tijd voor de warme maaltijd (almoco in het Portugees) en dat geldt natuurlijk ook voor de bestuurder of in dit geval bestuurster. We hebben die tijd nuttig gebruikt door zelf een broodje te eten en een pisang. Daarna hebben we ons naar het strand laten rijden (1,20 Euro enkele reis). Het strand daar lijkt op het strand van Scheveningen maar zonder pier en zonder koffietenten. Er was wel een groot restaurant waar we heerlijk in de zon een glas sinaasappelsap, vers geperst, hebben gedronken. We zijn doorgereden naar Vila Real aan de Spaanse grens en hebben op een heel gezellig marktplein met elkaar een kopje koffie gedronken en daarna door de winkelstraat geslenterd. Intussen werd het tijd om terug te gaan naar Albufeira. In een restaurant met de naam De drie zusters (as tres irmas) hebben we een heerlijke viergangenmaaltijd genoten. Inclusief een drankje kostte dat 12,50 euro p.p. We hebben na de maaltijd Herman en Aline teruggebracht naar hun hotel en zijn daarna weer teruggegaan naar ons huis hier.
Op zondag heeft Henk slechts één dienst: in Praia da Rocha in hotel Jupiter. Er zijn weer mensen dan de vorige keer, ongeveer 60. Henk preekt over Johannes 1 vanaf vers 35 onder het thema: de boom die wordt hoe langer hoe dikker. We drinken met elkaar na de dienst een kopje koffie. In de dienst wordt duidelijk dat de operatie van een van de gemeenteleden goed is gegaan: hij heeft die operatie ondergaan in het Particuliere Ziekenhuis in Faro.
Thuisgekomen genieten we op het balkon van het mooie weer. Het is zelfs heel warm voor de tijd van het jaar. Om vier uur gaan we naar hotel Holiday Inn om daar de dienst bij te wonen, waarin Cees Bijman voorgaat. Er zijn in deze dienst 31 kerkgangers.
’s Avonds komen we bij elkaar in het huis van Huib en Gré voor ons zondagavondzang. Er zijn 19 mensen aanwezig. Wim Kramer heeft de leiding en bespeelt het orgel.
’s Maandagsmorgens hebben we een afspraak met de fam. Roffel. Ze wonen in een huis van Hapimag, vlakbij Albufeira. We wisselen allerlei ervaringen uit, brengen dozen met spullen voor de bazar en genieten er van een heerlijke lunch. We gaan erna richting Portimao waar we in Praia een bezoek hebben afgesproken in gebouw Amarillas. Ze wonen op de 7e verdieping met een prachtig uitzicht over de oceaan. Ook zijn ontvangen ons bijzonder hartelijk.
Hiep hiep hoera: vandaag wordt onze tweede dochter 45 jaar. Maar we gaan eerst naar Armacao naar de koffiemorgen, ook dit keer bij bar Pedro. Er zijn 18 koffiedrinkers waaronder een paar echtparen uit Praia da Rocha. Na de koffie vertrekken we richting Alcantarilha waar we bij de Aldi onze boodschappen doen. En ’s middags? Geen afspraken dus heerlijk genieten van de vrijheid…
’s Avonds krijgen we bezoek van Roelie en Wim Kramer. Wim is predikant van de Evangelische gemeenten en woont in Stadskanaal. In de Algarve mogen we genieten van zijn gave als organist. Hij begeleidt de diensten in Albufeira en in Armacao de Peira. Het is een fijne avond waarin we heel wat dingen met elkaar kunnen delen.
Deze dag horen we ook dat het gemeentelid dat in Faro geopereerd is, naar huis is gekomen. Ze wonen hier in Ferragudo.
Woensdag: koffie in Praia da Rocha. Ook nu zijn er heel wat koffiedrinkers, ook nieuwe gasten. Na de koffie zijn we te gast bij een gemeentelid die in Solmonte woont op de 8ste verdieping. Anderhalf jaar geleden is zijn vrouw overleden. Hij komt desondanks wel weer in de wintertijd naar de Algarve. We eten samen met hem een broodje.
De tweede afspraak hebben we om half drie in het gebouw Placa Real. Na even zoeken, vinden we dit immens grote gebouw. We worden vriendelijk ontvangen en hebben een goed gesprek met elkaar.
Daarna gaan we boodschappen doen bij de Aldi in Portimao, waar we vroeger heel dichtbij hebben gewoond.
Zondag hoorden we dat een echtpaar naar Nederland ging omdat er in hun huis was ingebroken. Vanavond krijgen we bericht dat de man met een hartinfarct in Nederland in een ziekenhuis is opgenomen. Wat een samenloop van omstandigheden!
Intussen is het donderdag. Vanavond komen Rineke en Marieke. Maar daarover melden we meer in het volgende verslag.

Tags: Riet, Henk