Algarve 2016 -3- - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu Algarve 2016 -3- - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu

Algarve 2016 -3-

Door: Henk Last

Blijf op de hoogte en volg Henk

23 Januari 2016 | Portugal, Armação de Pêra

Algarve 2016 -3-

Ons tweede verslag eindigde op donderdag 14 januari.
Op vrijdagmorgen merkt Henk dat hij problemen heeft met z’n laptop. Hij kan niet bij Windows komen. Op advies van Corné probeert hij met de toetsen F7 en F8 maar het levert helaas nog geen resultaten op.
“s Middags hebben we een afspraak met een familie in Praia da Rocha. Aanwijzingen: de boulevard volgen tot blauw gebouw. Tegenover pinautomaten een weg inslaan. Je komt dan uit bij een gebouw dat Cruzeiro heet. En inderdaad, we komen na een poosje zoeken uit bij dat gebouw. In de hal staat de heer des huizes op ons te wachten en neemt ons mee naar de 4e verdieping. Daar hebben ze hun appartement met zicht op zee. We hebben in het verleden ook met deze mensen samengewerkt, dus is het een fijne ontmoeting die we – als gebruikelijk - afsluiten met gebed.
Daarna haasten we ons naar huis. Want we krijgen gasten voor de avondmaaltijd. Riet heeft ’s morgens al de nodige voorbereidingen gedaan: ze heeft een zuurkoolschotel voorbereid die alleen nog in de over moet worden warm gemaakt. Onze overburen zijn onze gasten: ook Nederlanders die met ons meewerken in het team in Praia da Rocha. We hebben een gezellige maaltijd en na de afwas spelen we een spel met een ‘stoofje’, voor insiders wel bekend maar voor anderen misschien een vraag. Desgevraagd willen we wel uitleg geven!!
Dan breekt de zaterdag aan. ’s Morgens doen we eerst boodschappen bij de Aldi. Daarna vertrekken we naar de praia de Senhora da Rocha (praia = strand). Het is een heerlijke en zonnige dag. We hebben stoeltjes, proviand en leesvoer meegenomen. We genieten ervan. Ruim vier uur gaan we terug naar huis: de zondag moet nog verder worden voorbereid. Thuisgekomen blijkt de laptop weer te werken: we besluiten die voorlopig maar niet uit te zetten om problemen te voorkomen.
Om half elf op zondag is de dienst weer in Praia. Het is merkbaar dat er steeds meer mensen hier naar toe zijn gekomen. We zijn nu ruim boven de vijftig. Samen met de gastvrouw vangt Henk de kerkgangers op terwijl Riet hier en daar een praatje met de mensen maakt. Het is ook een bijzondere zondag: er is een nieuwe bundel voor de diensten in de Algarve samengesteld die in deze dienst wordt gepresenteerd. Alle liederen die we in deze dienst zingen, zijn daarom uit deze bundel gekozen. De liederen uit deze bundel zijn gekozen uit het Liedboek, Opwekking, Johan de Heer en Taizeliederen. Henk preekt deze zondag over Jozua 5:13-15, de ontmoeting van Jozua met de Heer van de hemelse legermachten bij Jericho. Kerntekst: Nu ben Ik gekomen. Na de dienst drinken we samen een kopje koffie en praten we bij.
Na de morgendienst bereidt Henk de diensten voor de komende zondag voor omdat – bij het uitvallen van de laptop – daar geen gelegenheid meer voor is.
In de dienst van Armação de Péra gaat ds. Cees Bijman voor. Omdat de gastvrouw in deze dienst ziek is, neemt Riet haar plaats in en wonen we dus samen deze dienst bij. We genieten van de preek van ds. Bijman. Ook in deze dienst wordt de nieuwe bundel voor de dienst in de Algarve aan de gemeente gepresenteerd.
Op maandagmiddag hebben we twee afspraken staan in Praia da Rocha. Het eerste bezoek geldt de gastvrouw in onze diensten in Praia da Rocha. Het is goed om haar te ontmoeten en dingen uit haar leven met haar te delen. Hierna brengen we een bezoek aan een ander echtpaar, ook in Praia die – in wat wij noemen – de groene toren wonen op de 16e verdieping. Ook hier worden we heel hartelijk ontvangen. Riet wordt zelfs met soep verwend. Henk had het overigens ook kunnen krijgen maar hij is niet zo’n fan van soep… Het echtpaar heeft een fantastisch uitzicht op zee. Dat is echt genieten! Het is ook fijn met hen dingen uit het leven te delen. Beide bezoeken sluiten we af met gebeden.
Op dinsdag is er de gebruikelijke koffiemorgen in Armação de Péra. We doen het dit keer bij de koffietent van Pedro aan de boulevard. Het is voor ons gevoel koud deze morgen maar we zitten gelukkig beschut. Na de koffiemorgen doen we boodschappen in Alcantarilha en eten ons broodje thuis. “s Middags hebben we een afspraak met een familie vlakbij ons. Ze wonen in het gebouw Fingueras op huisnummer 50. Ook zij mogen genieten van een riant uitzicht op de oceaan. Een deel van de middag kunnen we lekker buiten zitten op het balkon maar als de wind opsteekt en de zon wegkruipt, gaan we naar binnen. Het is goed bij hen te zijn, temeer daar we hen vanuit het verleden goed kennen. Er worden heel wat herinneringen opgehaald en dingen uit het leven gedeeld.
’s Avonds heb ik contact met Corné. Hij neemt mijn computer over om te kijken waar de problemen zitten. Na verloop van tijd krijg ik de computer ‘terug’ en blijkt hij het weer te doen. Waarvoor dank!
Op woensdagmorgen reizen we voor de koffiemorgen naar Praia da Rocha. Het is inmiddels een hele club die hier op het terras bij elkaar komt. Riet maakt met een aantal mensen afspraak voor een bezoek. We zijn na de koffie uitgenodigd bij een familie die in het gebouw Jardim de Vau woont. Ze hebben een heerlijke lunch voor ons klaargemaakt waarvan we genieten, opnieuw buiten in de zon. We voelen ons bijzonder bevoorrecht dat we dit kunnen beleven. Op de terugweg naar huis reizen we via Oudelouca waar ook gemeenteleden wonen. Ze zijn thuis en we worden hartelijk ontvangen. Het echtpaar heeft onder meer een sinaasappelboomgaard. We zijn vaker bij hen geweest en het is telkens weer fijn met hen van gedachten te wisselen.
En dan is het al weer donderdag. We hadden ons voorgenomen die dag een beetje voor onszelf te houden. Maar we krijgen ’s morgens bericht dat een gemeentelid in het ziekenhuis in Alvor is opgenomen met hartklachten. Natuurlijk gaan we daar heen en bezoeken hem. Dan blijkt dat er in de kamer tegenover hem nog twee Nederlanders liggen. Ook hen bezoeken we en informeren naar de reden van opname en het verloop van de ziekte. We rijden daarna vanuit Alvor terug naar huis om van de rest van de dag te genieten.

Tags: riet, henk