begin en eerste week - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu begin en eerste week - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Henk Last - WaarBenJij.nu

begin en eerste week

Door: Henk Last

Blijf op de hoogte en volg Henk

08 Januari 2016 | Portugal, Armação de Pêra

Opnieuw mogen Riet en ik werken in het Algarvepastoraat in Portugal. We reizen daar morgen naar toe en hopen daar te kunnen blijven tot 1 april. Deze dagen staan in het teken van de voorbereidingen die daarbij horen: inpakken van de koffers, laatste boodschappen, e-mails afwerken, huis schoonmaken enz. enz.
Morgen begint de reis vanaf airport Rotterdam-The Hague.
We hopen u op deze pagina's iets over ons werk en onze ervaringen te vertellen.
Op 1 januari zijn we allereerst naar Rotterdam gereden. Corné heeft ons daarna naar het vliegveld gebracht. Om ongeveer half zeven Portugese tijd landden we in Faro. Het weer zat niet mee: in een heftige regenbui moesten we op de grote parkeerplaats onze auto zoeken. Dit keer een Ford Fiësta. Na de lege tank volgemaakt te hebben, zijn we naar Armação de Péra gereden. Na een poosje zoeken, hebben we het appartement gevonden. We werden opgevangen cdoor Huib en Gré de Ruijter. Ze boden ons koffie en een maaltijd (erwtensoep) aan. Daarna kwamen we in ons lekker verwarmde appartement en konden we de koffers uitpakken. Rond middernacht kropen we in bed, precies twaalf uur nadat we uit Veenendaal waren vertrokken!
De volgende morgen hebben we een supermarkt in de buurt opgezocht (Intermarché)en het een en ander ingeslagen. Henk heeft zich voorgesteld aan de eigenaar van het appartementenpark.
’s Middags kwam Anke van Reenen op bezoek o.a. om wat attributen te brengen (telefoon, printer, e.d.) en om wat dingen door te nemen. Ze is de secretaresse van het bestuur van het Algarve Pastoraat. ’s Avonds hebben we een warme maaltijd gebruikt bij de familie van der Torre die tegenover ons wonen.
Op zondagmorgen zijn we naar Praia da Rocha gereden, naar hotel Jupiter, waar de kerkdiensten worden gehouden. We begonnen goed door de ‘kruk’ (Henk’s preek-stoel) te vergeten! Maar gelukkig was er in het hotel een barkruk die we konden gebruiken. Het weerzien met de mensen was hartverwarmend. Henk preekte over Jozua 3:10. Er waren ruim dertig mensen aanwezig. Na de dienst dronken we samen een kopje koffie. Daarna gingen we terug naar ons appartement waarbij we onderweg wat kerkmensen tot hun appartement hadden meegenomen. De rest van de zondag hebben we in alle rust doorgebracht.
’s Maandagsmorgen zijn we boodschappen gaan doen bij Continente: daar hebben we printerinkt en printerpapier gekocht. Daarna zijn we op bezoek geweest bij Aline en Herman van Well die een appartement hebben in hotel Brisa Sol, het hotel waar in Albufeira de kerkdiensten worden gehouden. Daarna zijn we naar de Aldi gereden om er boodschappen te doen. Intussen kregen we een bureautje waar Henk zijn laptop en printer op kwijt kon en waaraan hij nu dit verslag zit te typen.
Op dinsdag 5 januari hebben we ’s morgen een chinese winkel opgezocht, een soort Action. Daar hebben we bijv. kleerhangers gekocht, koffiebekers en theeglazen en een deurmatje. Samen voor 9 Euro! ’s Middags zijn we op bezoek geweest bij Janny en Piet Timmer die hier in Albufeira permanent wonen en waarmee we twee jaar hebben samengewerkt. Na het eten en na het journaal op BVN hebben een spelletje gedaan (stoofje…).
Hiep hiep hoera: onze kleinzoon Kylian is vandaag jarig en is 13 jaar geworden. Vanavond zullen we met hem en Marieke en Yannick skypen. Via de TV zien we beelden van een ‘glad’ Nederland waar mensen op straat schaatsen…
Op woensdagmorgen is er de koffiemorgen in Praia da Rocha: buiten in de zon kunnen we met elkaar gezellig ‘een bakkie doen’ en elkaar begroeten. Er zijn weer nieuwe gemeenteleden aangekomen. Het is fijn elkaar te kennen en herkennen en dingen uit te wisselen.
Terug in ons appartement gebruiken de middagmaaltijd op het balkon in de zon. Wat een luxe! Om half vier hebben we een afspraak met de fam. Olyhook hier in Armação. Het is een goede ontmoeting en we hebben een fijn gesprek.
Daarna weer terug naar het appartement om te skypen met Heteren. Dat lukt en zo kunnen we Kylian, Marieke en Yannick feliciteren terwijl we hen zien.
En dan is het al weer donderdag. We hebben afgesproken de koffiemorgen in restaurant Blue Sky in Albufeira bij te wonen. Ook daar komen we veel bekenden tegen. Het is fijn om elkaar weer te zien. We hebben al twee keer (twee en drie jaar geleden) het werk in Albufeira gedaan.
We genieten van het mooie appartement met o.a. een prachtige keuken met een keramisch fornuis. Maar helaas… de pannen die er staan zijn geschikt voor een gasfornuis. En na twee keer wisselen hebben we nog steeds niet de goede pannen… Nou ja, niet alle pannen zijn ongeschikt, dus we kunnen wel koken…

• 17 Januari 2016 - 20:20

Colet En Leo:

met moeite eerste verslag gevonden, hoe kom ik bij het vervolg??en..
    de hartelijke groeten van ons! le&co